با همکاری گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان و دبیرخانه کشوری زبان عربی وزارت آموزش و پرورش
پنجمین همايش ملی بررسی و تحلیل الگوهای نوین ومعیار آموزش زبان عربی در مدارس کشور برگزار گردید
پنجمین همايش ملی «بررسی و تحلیل الگوهای نوین ومعیار آموزش زبان عربی در مدارس کشور» با حضور حدود 800 نفر از دبیران عربی سراسر کشور به میزبانی سامانه همایشهای مجازی دانشگاه سمنان برگزار گردید
به گزارش روابط عمومی دانشگاه سمنان این همایش ملی به صورت حضوری و مجازی با حضور حدود 800 نفر از دبیران عربی سراسر کشور به میزبانی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان و اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان و با همکاری دفتر تألیف کتب درسی دبیرخانه کشوری زبان عربی وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید.
در ابتدای این نشست دکتر حسنعلی شربتدار مدیر انجمن علمی زبان عربی و سرگروه زبان عربی استان سمنان در وزارت آموزش و پرورش، ضمن ارائه گزارشی از مراحل برگزاری این همایش، خاطر نشان کرد: همایش فعلی پنجمین همایش ملی دبیران عربی سراسر کشور است که با همکاری گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان و دبیرخانه کشوری زبان عربی وزارت آموزش و پرورش برگزار میگردد و خیر و برکات فراوانی در حوزه بهروزرسانی دانش زبانی و بهبود سطح مهارتهای زبانی دبیران عربی سراسر کشور داشته است.
دکتر شربتدار با بیان محور همایش سال جاری که «بررسی و تحلیل الگوهای نوین ومعیار آموزش زبان عربی در مدارس کشور» است، به ارائه سخنرانی با عنوان «طراحی آموزش زبان عربی با رویکرد زبانشناسی» پرداخت و خاطر نشان کرد: زبانشناسی بهعنوان علم مطالعه زبان، نه تنها به ساختار درونی زبانها (واجشناسی، صرف، نحو، معناشناسی) میپردازد، بلکه کارکردهای اجتماعی، روانی و ارتباطی آنها را نیز بررسی میکند. از این رو، در آموزش زبان، زبانشناسی نقشی محوری دارد؛ زیرا هر نظریه آموزشی ناگزیر بر نوعی درک از ماهیت زبان و فرایند یادگیری آن استوار است.
وی همچنین به الگوی پیشنهادی: آموزش عربی با رویکرد ارتباطی ـ شناختی اشاره کرد و افزود: با ترکیب یافتههای زبانشناسی ارتباطی و شناختی، میتوان الگویی جامع برای آموزش عربی طراحی کرد که شامل مراحل زیر است:
1- تحلیل نیازهای زبانی یادگیرنده: بر اساس بافت فرهنگی، هدف آموزشی (فهم قرآن، گفتوگو، پژوهش علمی و...) و سطح زبانی.
2- تدوین محتوای مبتنی بر بسامد و بافت: استفاده از متون اصیل عربی (قرآنی، رسانهای، علمی) و گزینش واژگان پرتکرار.
3- طراحی فعالیتهای ارتباطی ـ شناختی: مانند گفتوگوهای واقعی، حل مسئله به زبان عربی، و نگارش خلاق.
4- ارزشیابی فرآیندی و عملکردی: بهجای آزمونهای قواعدی، سنجش توانایی در کاربرد واقعی زبان.
در ادامه دکتر علی ضیغمی دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان نیز در این نشست در سخنرانی خود به زبان عربی با عنوان «النموذج المقترَح لتدريس المحادثة العربيّة بمساعدة أدوات الذكاء الاصطناعي» به بیان چالشهای الگوهای فعلی تدریس مکالمه عربی در مدارس کشور که عمدتا بر پایه ترجمه و قواعد بوده پرداخت و به فرصت پیش آمده برای استفاده از فناوریهای نوین برای آموزش بهتر زبان قرآن اشاره کرد.
مدیر گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان افزود: زبان وسیله برقراری ارتباط و اندیشیدن است و صرفا نباید در آموزش مکالمه به فکر حفظ و تلقین کردن به زبانآموز باشیم. وی خاطر نشان کرد: از برجستهترین ابزارهای نوینی که در تدریس مکالمه عربی میتواند مورد استفاده قرار گیرد: چتباتهای هوشمند، ابزارهای تبدیل کلام به متن و بالعکس، ابزارهای تصحیح اشتباهات زبانی و... است. وی در ادامه به بیان الگوی پیشنهادی تدریس گفت و شنود عربی با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی پرداخت که شامل 4 مرحله به شرح زیر عنوان شد: 1- مرحله نخست: آمادهسازی زبانی و موقعیتی 2- مرحله دوم: تمرین با هوش مصنوعی (گفتوگوی نیمههدایتشده) 3- مرحله سوم: بازخورد و تصحیح 4- مرحله چهارم: ارزیابی خلاق؛ این عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان در ادامه به ارائه نمونههای کاربردی از این الگو پرداخت.
سپس دکتر محمدعلی عامری دیگر عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان نیز در سخنرانی خود به زبان عربی با عنوان «تعليم اللغة العربية عن طریق الألعاب» پس از بررسی رویکردهای سنتی آموزش زبان، آموزش فعالانه، راهبردهای آموزش فعالانه، به روشهای آموزش زبان عربی با رویکرد بازی محور اشاره کرد. شرح کلمات، شروع و پایان، اجتناب از اشتباه، پانتومیم، ایجاد حرکت در کلاس، تشخیص کلمه شنیده شده از جلمه بازیهای پیشنهادی در این سخنرانی بود.
در ادامه دکتر حبیب تقوایی مؤلف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش از استان مازندران در سخنرانی خود به تحلیل رویکردهای آموزش زبان عربی در چهار دهه از تصویب اصل شانزدهم قانون اساسی تا تصویب سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش پرداخت و 4 رویکرد برای آموزش زبان عربی در مدارس ایران را به شرح زیر بیان کرد: 1- رویکرد توجه به ساختار زبان عربی و مباحث صرفی و نحوی، 2- رویکرد توجه به مهارتهای زبانی و جنبه تعاملی و کاربردی زبان، 3- رویکرد ترجمه و درک و فهم متون دینی و 4- رویکرد فرهنگی و توجه به پیوند ناگسستنی زبان فارسی با عربی.
دکتر امیر مرتضی عضو دبیرخانه کشوری زبان عربی دوره اول مستقر در استان سمنان با عنوان سخنرانی «رویکرد ارتباطی و مهارت محوری در آموزش زبان عربی مدارس کشور» و دکتر انسیه سادات میرصابری سرگروه آموزشی شهرستان دامغان با عنوان «چالشهای کتابهای درسی در آموزش زبان عربی» از دیگر سخنرانان این همایش بودند.
شایان ذکر است پنجمین همایش ملی دبیران عربی کشور با استقبال دبیران عربی کشور و علاقهمندان به زبان قرآن مواجه شد و ضمن تشکر از گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان بابت قبول مسؤولیت اجتماعی خود در این حوزه و همکاری با وزارت آموزش و پرورش، خواستار ادامه این همکاری و گسترش آن در سالهای بعد شدند.
لینک مشاهده فایل ضبط شده همایش:
https://vc10.semnan.ac.ir/p4irq7ru0jla/
دریافت فایل PDF سخنرانیها از انتهای همین صفحه
نظر دهید